Ναι, σε σένα μιλάω φιλαράκο. Δε σε γνωρίζω, όμως μπορώ να μαντεύω αρκετά από αυτά που έχεις στο μυαλό σου και αρκετές από τις συνήθειες σου. Σου αρέσει να ενημερώνεσαι από sites όπως το Unfollow και το Κουτί της Πανδώρας, από tweets, chain-mails & αναρτήσεις φίλων στο facebook. Σιχαίνεσαι το νέο-φιλελεύθερο Μανδραβέλη και το «φιλομνημονιακό»(??) Πρετεντέρη. Έχεις διαβάσει το τελευταίο βιβλίο της Naomi Klein όπως και το Μινώταυρο του Γιάνη (ένας αυτός και ένας ο Κορδάτος!)  Βαρουφάκη.

Δε γουστάρεις το σύστημα. Για την κρίση στην Ελλάδα φταίει ο διεθνής καπιταλισμός και οι νέο-φιλελεύθερες πολιτικές. Εμείς υπήρξαμε αθώα και  άμοιρα ευθυνών θύματα ενός ανθρωποφάγου συστήματος. Σου αρέσουν ηγέτες όπως ο Ούγκο Τσάβες και θα ήθελες να ακολουθήσουμε το δρόμο της Αργεντινής. Πιστεύεις στην ανάπτυξη μέσω ενός ισχυρού παρεμβατικού κράτους και στις μικρές επιχειρήσεις και τους αυτό-απασχολούμενους. Δε γουστάρεις τις τράπεζες, τις μεγάλες εταιρίες και τις πολυεθνικές.

Και να που τώρα μία τέτοια μεγάλη εταιρία του εξωτερικού, η Ryanair, από 1η Απριλίου επεκτείνει τη δράση της στη χώρα μας, εκτελώντας και δρομολόγια εσωτερικού . Η Ryanair ξεκίνησε από την Ιρλανδία, μία χώρα όπου εφαρμόστηκαν νέο-φιλελεύθερες πολιτικές,  έχει μικρό κράτος και χαμηλή φορολογία για τις επιχειρήσεις. Ιδρύθηκε το 1985 από την οικογένεια Ryan με κεφάλαιο μόνο μιας λίρας και προσωπικό που ανερχόταν στα 25 άτομα. Στη χώρα μας λειτουργεί εδώ και λίγα χρόνια για πτήσεις μόνο εξωτερικού. Τώρα προσφέρει τιμές για δρομολόγια εσωτερικού που ξεκινάνε από 12 ευρώ, αν κάνεις έγκαιρα κράτηση. Οι τιμές πτήσης σε σχέση με αυτές που πρόσφερε ως τώρα η ελληνική Aegean, είναι κατά πολύ φθηνότερες.

Θα απαντήσει κάποιος, μα η Ryanair σου προσφέρει ελάχιστα και χρυσοπληρώνεις ό,τι θελήσεις έξτρα. Δεκτό, και εμένα δεν είναι η αγαπημένη μου αεροπορική εταιρία. Αν η διαφορά είναι μικρή, συνήθως προτιμώ μια «κανονική» αεροπορική εταιρία που έχεις αριθμημένη θέση, βάζεις τις αποσκευές σου κάτω και πίνεις το καφέ σου ή τρως το γεύμα σου. Όμως, η low-cost Ryanair θα ανοίξει την αγορά και θα αναγκάσει τη μονοπωλιακή Aegean να ρίξει τις τιμές της.

Άλλοι θα πουν «είναι κακό μονοπώλιο η Aegean, γιατί είναι ιδιωτικό μονοπώλιο». Εμείς είμαστε αριστεροί και πιστεύουμε στα κρατικά μονοπώλια. Όπως ήταν η Аэрофлот ή η δικιά μας Ολυμπιακή. Και θα σας ρωτήσω εγώ, πόσοι σοβιετικοί πολίτες είχαν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν συχνά με την Аэрофлот; Και τα λεφτά που έβαλε μέσα το ελληνικό κράτος η Ολυμπιακή, ποιος νομίζετε τα πλήρωσε;

Πού θέλω να καταλήξω; Στο αυτονόητο για τους πολίτες των περισσοτέρων αναπτυγμένων χωρών: πως η ελεύθερη αγορά είναι αυτή που προσφέρει στον καταναλωτή επιλογές, χαμηλότερες τιμές, καλύτερη ποιότητα. Και πρέπει να είμαστε χαρούμενοι που ξένες εταιρίες έρχονται στην Ελλάδα και μεγαλώνει ο ανταγωνισμός, γιατί είναι προς όφελος μας. Και όχι να πιστεύουμε την αριστερά της μπαρούφας  (στο κόμμα του κ. Τσίπρα αναφέρομαι) που μας λέει πως πρέπει να στηρίξουμε την εγχώρια φαρμακοβιομηχανία (τους κύριους Γιαννακόπουλους και λοιπούς τέτοιους) και για αυτό πρέπει να μην ανοίξει η αγορά με φτηνά ξένα γενόσημα, τις τιμές των οποίων δε μπορούν να ανταγωνιστούν οι δικοί μας. Να πληρώνουμε δηλαδή με το στανιό τα ακριβότερα ελληνικά για να μη χαθούν θέσεις εργασίας στις ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες. Μήπως θα ήταν ορθολογικότερο να βοηθήσει το κράτος (χαμηλότερη φορολογία, χαμηλότερη τιμή ρεύματος/πετρελαίου/ΦΑ, λιγότερη γραφειοκρατία κ.λπ.) τις επιχειρήσεις μας να είναι ανταγωνιστικές; Ώστε να πουλάμε και στο εξωτερικό και να μην στηριζόμαστε μόνο στην εγχώρια κατανάλωση; Μήπως πρέπει να αποκτήσει κάποτε η χώρα νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που να συμβάλλει στη δημιουργία των ελληνικών Ryanair και όχι στις γνωστές κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις των «μεγάλων» του ελληνικού κεφαλαίου;

Αυτά που λες, φίλε αριστερέ. Όχι δεν είμαι νέο-φιλελεύθερος, όπως ίσως νόμισες. Έχω πολλές ενστάσεις για τον ασύδοτο χρηματο-πιστωτικό καπιταλισμό των τελευταίων 30 χρόνων και δεν κάνω γαργάρα το γεγονός πως όταν το σύστημα κατέρρευσε, πέρασε το λογαριασμό στους φορολογούμενους. Στα νιάτα μου διάβασα Μαρξ (ευτυχώς τότε δεν ήταν γνωστοί η Naomi Klein & ο Βαρουφάκης!) και έχει επηρεάσει την πολιτική μου σκέψη σε μεγάλο βαθμό. Όμως, τώρα, πες μου με το χέρι στην καρδιά, εσύ δε θα κάνεις κράτηση στη Ryanair;

Σχόλια
  1. Ο/Η Jane λέει:

    Ή του ύψους ή του βάθους. Αυτό είναι το κείμενο. Ή θέλουμε ελεύθερη αγορά η δεν θέλουμε. Ή υπάρχει ελεύθερη αγορά ή δεν υπάρχει. Και πουθενά δεν αναφέρεται ότι ο εγγυητής της ελευθερίας της αγοράς είναι το … κατάπτυστο κράτος. Γιατί χώρίς έλεγχο, η αγορά παύει να είναι «ελεύθερη» (άσχετα αν ελεύθερη αγορά δεν υπάρχει και ουσιαστικά δεν υπήρξε ποτέ) και γίνεται ασύδοτη, διεφθαρμένη και γεμάτη καρτέλ αγορά.

    Και μιας κι ανέφερες τα φάρμακα, το περίφημο φθηνό φάρμακο που ονειρεύεσαι (παρεμπιμπτόντως οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες στηρίζονται ΚΥΡΙΩΣ στις εξαγωγές) στις ΗΠΑ ειναι προϊόν ανύπαρκτο. Αναρωτήθηκες ποτέ σου γιατί ένα φάρμακο που στην Ευρώπη όλη έχει 5 ευρώ στις ΗΠΑ η τιμή του είναι 4 και 5 φορές πάνω; Και εδώ να θυμίσω ότι οι ΗΠΑ παράγουν φθηνό φάρμακο, σε αντίθεση από την Ευρώπη που εισάγει.

    Ο ανταγωνισμός σε ανοιχτή (και όχι ελεύθερη) οικονομία είνα θεμιτός και απαραίτητος αλλά για να υπάρχει πρέπει να υπακούει σε κανόνες. Κι οι κανόνες αυτοί επιβάλλονται, όχι από την ίδια την αγορά, αλλά απ’ αυτόν που έχει το δικαίωμα της νόμιμης βίας, δηλ. το κράτος, τουλάχιστον αν θες η οικονομία σου να δουλεύει για το συμφέρον της κοινωνίας σου στο σύνολο και όχι συγκεκριμένων μειοψηφιών της.

    Επιπλέον, ανά χώρα, ανάγκες, πληθυσμό, κλπ. ο ανταγωνισμός λειτουργεί διαφορετικά. Άλλο ανταγωνισμό θα εχεις σε μια αχανή χώρα των 264 εκατ. κατοίκων κι άλλη σ’ ένα «χωριό» των 10 εκατ. Η μικρή αγορά χωράει λιγότερους, άρα το στήσιμο καρτέλ για να προστατευτούν τα κέρδη της είναι πολύ πιθανότερο να συμβεί (μη φέρω τώρα παράδειγμα τα γάλατα στην Ελλάδα).

    Στήσε πρώτα σωστά το κράτος σου και μετά όλα έρχονται. Κι ένα σωστά στημένο κράτος ούτε απαραίτητα τεράστιο είναι, ούτε απαραίτητα μικρό και το να το αποζητάμε δεν μας κάνει κρατιστές. Τουλάχιστον όχι παραπάνω απ’ όσο είναι οι Νορβηγοί …

    Υ.Γ.: Το ερώτημα δεν είναι αν θα πετάγαμε με την Ryan Air. Το ερώτημα είναι «εσύ θα πέταγες με την Ryan Air χωρίς να γνωρίζεις αν οι περικοπές που κάνει για να έχεις φθηνό εισιτήριο αφορούν, εκτός των μισθών του προσωπικού της, και την συντήρηση των αεροσκαφών της;». Γιατί το νόμιμο, όπως ξέρεις, δεν είναι πάντα ηθικό. Κι έξω απ’ το χορό, πολλά τραγούδια λέμε όλοι μας.

    • Ο/Η alepoudrakoulas λέει:

      Jane, έγραψα πουθενά πως πιστεύω σε μία τελείως απελευθερωμένη αγορά χωρίς κρατική ρύθμιση; Προφανώς είναι απαραίτητος ο ρόλος του κράτους ως ρυθμιστή της αγοράς. Μίας αγοράς όμως ελεύθερης, χωρίς τους 1000 μύριους περιορισμούς που ισχύουν στη χώρα μας. Περιορισμοί που είναι σε βάρος του μέσου καταναλωτή και ευνοούν συγκεκριμένα συμφέροντα και συντεχνίες.

      Για τις τιμές των φαρμάκων στις ΗΠΑ δε γνωρίζω. Γνωρίζω όμως τις τιμές σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες και τις τιμές στην Ελλάδα. Και θυμάμαι καλά τις τιμές στη χώρα μας, πριν 5-6 χρόνια. Όταν επί Βούδα της Ραφήνας η ετήσια φαρμακευτική δαπάνη ανέβηκε από 4 δις το 2004, σε κοντά 9 δις το 2009. Εκεί δεν είδα κανέναν λεβέντη αριστερό να μιλάει για αυτή τη σπατάλη, που την καρπώθηκαν εταιρίες, γιατροί, φαρμακοποιοί και ιατρικοί επισκέπτες και την πληρώνουμε ακόμα. Μόνο για τα μνημόνια ξέρουμε να φωνάζουμε.

      Σίγουρα ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος σε χώρες με μεγαλύτερο πληθυσμό. Όμως τι πληθυσμό έχει η Ιρλανδία; Τι πληθυσμό έχει το Βέλγιο; Υπάρχει εκεί καρτέλ στο γάλα και «κουμπάροι»; Όχι. Γιατί, οι αναγκαίες συνθήκες για τον ανταγωνισμό είναι πρωτίστως έχουν να κάνουν με θεσμικές παραμέτρους και δευτερευόντως με πληθυσμιακές.

      Τέλος, όσον αφορά αυτό που λες για την ασφάλεια στις πτήσεις της Ryanair, δε στέκει. Άκουσες ποτέ σου για ατύχημα σε αεροσκάφος της Ryanair; Το κόστος ενός ατυχήματος στο image και τις πωλήσεις μίας εταιρίας είναι κατά πολύ πολλαπλάσιο του κόστους των απαραίτητων ελέγχων ασφαλείας. Οι low-cost εταιρίες μπορεί να κόβουν από όπου βρουν, όχι όμως από την ασφάλεια. Τουλάχιστον στην Ευρώπη αυτό ισχύει 100% – λόγω εργασιακού αντικειμένου, επίτρεψε μου να σου πω πως ξέρω 5-6 πράγματα παραπάνω για αυτό το θέμα.

      Προσωπικά ταξίδεψα με τη Ryanair και με ενόχλησαν αρκετά (οι πτήσεις με αλλαγή αεροπλάνου είναι ταλαιπωρία, το να τρέχεις να πιάσεις θέση όταν μπαίνεις εκνευριστικό αν είσαι άνω των 30 κ.λπ.) όμως δεν είχα κανένα ενδοιασμό όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας. Ή τουλάχιστον δε φοβήθηκα περισσότερο από ότι φοβάμαι όταν πετάω με μία «κανονική» εταιρία.

      Εσύ όμως δε μου απάντησες, δε θα κλείσεις με τη Ryanair;

  2. Ο/Η alepoudrakoulas λέει:

    Και μία που έθιξε το θέμα της ασφάλειας Ο/Η Jane, ας δούμε και κάποια στατιστικά :

    http://planecrashinfo.com/accidents.htm

    Βέβαια η Ryanair έχει λίγα χρόνια πτήσεων σε σχέση με άλλες, οπότε δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμα τα μεγέθη. Όμως το γεγονός είναι πως δεν έχει συμβεί μοιραίο δυστύχημα σε πτήση της Ryanair.

    Για λόγους ισορροπίας δημοσιεύω και αυτό το link με αρκετές αιχμές κατά της Ryanair, αν και με τόση εμπάθεια δε ξέρω αν πρέπει να το εμπιστευθούμε. Anyway :

    http://www.ihateryanair.org/

  3. Ο/Η γρηγορης λέει:

    δεν θελει ο δραγασακης την ραιαν αιρ? δεν το χα διαβασει αυτο. ευτυχως που το εμαθα γιατι ημουν ετοιμος να κλεισω εισητηρια. ασε θα παω καλυτερα με την αegean. ή με το παπι, ισως να ναι πιο αριστερο αυτο. ελευθερη αγορα=666 κτλ. παω τωρα να διαβασω το βαρουφακη μου.

  4. Ο/Η Teratios λέει:

    Το πρόβλημα λύθηκε από την καταπληκτική κυβέρνηση μας.

    Το χειρότερο ήταν πως στην κάλυψη του θέματος ακόμα και από σοβαρά μέσα αποκρύπτηκε ότι την Ryanair δεν την θέλαν μόνο και μόνο γιατί τους χαλούσε την μάσα.

    Για ακόμα μια φορά εφαρμόστηκε η κλασσική ελληνική μέθοδος, παριστάνουμε πως έχουμε αρχές και στρέφουμε την συζήτηση προς τα εκεί, κρύβοντας πως στην πραγματικότητα είμαστε κυνικοί φαταούλες που το μόνο πράμα που θέλουμε είναι να βγάλουμε κι άλλα φράγκα. Και ο ένας καλύπτει τον άλλον, γιατί «θα έρθει και σένα η σειρά σου και θα χρειαστεί να παραστήσεις πως έχεις αρχές».

    Κάπως έτσι οι φαρμακοποιοί δεν κόπτονται για να μην χάσουν το μονοπώλιο που τους δίνει εισόδημα απίστευτο ακόμα και σε καιρό κρίσης αλλά για την «ποιότητα της υγείας στην Ελλάδα», οι κτηνοτρόφοι δεν κόπτονται για το τεχνητό μονοπώλιο του φρέσκου γάλατος που τους φέρνει φράγκα αλλά για την «ποιότητα της διατροφής του Έλληνα», ε, και εδώ, όλη η ιστορία έγινε γιατί «θα πρέπει να τηρούντα οι κανονισμοί».

    Καθίστε και πληρώστε τα γαμησιάτικα στην Aegean τώρα μαλάκες, ώσπου να μάθετε πως στην Ελλάδα όποιος βάζει «θέμα αρχών» κρύβει έναν κυνικό πούστη που θέλει να κονομάει στην πλάτη του κόσμου.

    • Ο/Η alepoudrakoulas λέει:

      Τεράτιε, το ιστολόγιο ξεκίνησε το 2012 για να ξεμπροστιάζει αυτές τις «φιλολαϊκές» ελληνικές πουστιές. Τέσσερα χρόνια μετά, προφανώς τον ήπιαμε. Πλέον δεν προλαβαίνω να γράφω, αφενός για ο ρυθμός μαλακιών της κυβέρνησης Συριζανέλ είναι καταιγιστικός, αφετέρου γιατί ψάχνω γιατί προετοιμάζω τη φυγή μου από τη χώρα. Δεχόμεθα κείμενα όμως και τα δημοσιεύουμε, εφόσον ο συντάκτης τους δε θέλει πληρωμή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s